poniedziałek, 30 kwietnia 2018

Status prawny, społeczny i rodzinny nastolatków a ich rzeczywisty poziom intelektualny

inteligencja 16-latków w Skali Inteligencji Wechslera
a/ test WAIS
Z zestawienia norm wiekowych używanych do obliczania ilorazu inteligencji wynika, że najlepsze rezultaty osiągają osoby między 25 a 34 rokiem życia. Wyniki te wynoszą średnio: dla 16 lat- 103, dla 25 lat- 114, dla 40 lat- 103 i dla 60 lat- 93. 1
b/ test WAIS-R
W teście WAIS-R średni iloraz inteligencji osób w wieku 16 lat wyniósł 101 (99,6 w skali słownej i 102,8 w skali bezsłownej). Wyniki 16-latków w poszczególnych zadaniach testu: Wiadomości- 8; Powtarzanie Cyfr- 9,5; Słownik- 7,5; Arytmetyka- 8,8; Rozumienie- 7,8; Podobieństwa- 8,6; Braki w Obrazkach- 9,8; Porządkowanie Obrazków- 9,5; Klocki- 10,4; Układanki- 9,3; Symbole Cyfr- 10. inteligencja 16-latków w porównaniu do inteligencji populacji osób dorosłych wg kryterium wieku, grupy społeczno-demograficznej oraz ukończonych lat edukacji
wiek
Ogólny wynik uzyskany przez 16-latków jest nieznacznie gorszy niż badanych w wieku 35-44 lata, którzy mieli przeciętnie 103,8 IQ (101,8 w skali słownej i 105,4 w skali bezsłownej). W 3 z 11 zadań średni wynik (M) osób w wieku 16 lat był jednak wyższy niż osiągany w przedziale wiekowym 35-44 lat. Do tych zadań należały: Braki w Obrazkach (16 lat-9,8; 35-44 lata- 9,4), Symbole Cyfr (16 lat-10; 35-44 lata-9,8) oraz Klocki (16 lat-10,4; 35-44 lata-9,9). 2  
grupy społeczno-demograficzne
Jeżeli za kryterium przyjmiemy wykonywany zawód 16-latkowie ze średnim IQ= 101, osiągają lepszy wynik od przeciętnych: bezrobotnych- 98,9 IQ; robotników- 89 IQ; rolników, operatorów maszyn, pracowników obsługi- 93 IQ; rzemieślników, majstrów- 99,5 IQ. Wyższy iloraz inteligencji mają jedynie kupcy, kierownicy, urzędnicy- 104,1 IQ; osoby wykonujące wolne zawody oraz inżynierowie- 111 IQ.
ilość ukończonych lat edukacji
Młodzież w wieku 16 lat ma podobny iloraz inteligencji co badani dorośli, którzy ukończyli 12 lat nauki- 100,2. Średni wynik osób, kończących 0- 7 klas wynosi 82,2 IQ; badanych, mających skończone 8 lat nauki- 90,7 IQ; 9-11 lat- 96,4 IQ; 13-15 lat- 107,4 IQ; a uczestników testu po 16 lub więcej ukończonych latach edukacji- 115,3 IQ. 3
wnioski
Porównując wyniki badań ilorazu inteligencji populacji 16-latków oraz osób dorosłych zarówno ogólne, jak i dokonane na podstawie kryterium wieku, grupy społeczno-demograficznej oraz wykształcenia można powiedzieć, iż 16-latkowie (średni IQ 16-latków=101) posiadają sprawność intelektualną przeciętnych dorosłych (średni IQ dorosłych=100). 
15-17 latkowie a osoby z lekkim upośledzeniem umysłowym.
Warto zwrócić uwagę, że mimo iż iloraz inteligencji  przeciętnego 16-latka (103 w teście WAIS i 101 w teście WAIS-R) jest co najmniej nie niższy od średniego IQ populacji osób dorosłych (100), młodzież w wieku 15-17 lat nie tylko nie posiada nawet części praw ludzi dorosłych, ale- co dla nastolatków bardziej upokarzające- nie mają oni statusu prawnego upośledzonych intelektualnie w stopniu lekkim, których poziom intelektualny nie przekracza rozwoju 10-12 letnich dzieci. W skali Wechslera, iloraz inteligencji tej grupy wynosi 55-69 IQ. Całkowite uzależnienie prawne od rodziców trwające aż do pełnoletności motywowane jest "niedojrzałością" młodzieży. System prawny uważa, że niepełnoletni nie są zdolni do jakiejkolwiek samodzielności i muszą całkowicie podlegać władzy rodziców. Tymczasem, zależność między stopniem inteligencji a poziomem samodzielności, jest taka, że: a/ z mocy samego prawa władzy rodzicielskiej podlegają w pełni rozwinięci intelektualnie wg. Skali Wechslera 15-17 latkowie, natomiast b/ lekko upośledzeni dorośli, będący tak jak wspomniałem intelektualnymi 10-12 latkami mogą być samodzielni i zaradni społecznie. Niedorozwój umysłowy nie jest bowiem wystarczającą przesłanką ubezwłasnowolnienia. Sąd wydając orzeczenie o ubezwłasnowolnieniu musi ponadto wykazać, że obniżona sprawność intelektualna uniemożliwia człowiekowi samodzielne funkcjonowanie. Osoba upośledzona może legalnie się usamodzielnić, i dopiero kiedy nie radzi sobie z tą samodzielnością, sąd interweniuje. Niepełnosprawni intelektualnie, jeżeli nie zostali ubezwłasnowolnieni mają więc prawo żyć na własny rachunek i utrzymywać się z własnej pracy, z tą tylko różnicą, że nie powinny wykonywać zawodów wymagających podejmowania decyzji, ponieważ nie osiągnęły etapu myślenia abstrakcyjnego w rozwoju poznawczym.4 Kiedy natomiast 15-17 latek mieszka samodzielnie, nawet za zgodą rodziców, w oddzielnym mieszkaniu- jeżeli dowie się o tym sąd rodzinny- rodzice tracą prawa rodzicielskie, a nastolatek trafia do domu dziecka. I fakt, że ma zapewnione środki utrzymania i ogólnie dobrze się w tej sytuacji odnajduje, nie ma dla sądu znaczenia. Podporządkowanie prawne nastolatków swoim rodzicom nie wynika zatem z faktu, że nie potrafią samodzielnie podejmować żadnych decyzji, tylko z systemu prawnego, który im tej samodzielności zakazuje, przekazując rodzicom pełne prawo do decydowania o ich całym życiu. 
czym faktycznie jest "niedojrzałość emocjonalna" nastolatków
Rodzice zawsze użyją argumentu o niedojrzałości emocjonalnej, bo nie chcą stracić władzy i przyjemności jaką im daje władanie życiem drugiego człowieka jak własnym. Będą "gryźli beton" żeby ją utrzymać za wszelką cenę i wszelkie zarzuty wskazujące na wynaturzoną patologię systemu będą odpierać tym jednym słowem "niedojrzałość". W przeciwnym wypadku, jeśli system miałby charakter opiekuńczy, rodzice wręcz skakaliby ze szczęścia że ich dzieci 3 lata wcześniej uzyskaliby pełną wolność, godność i prawa obywatelskie. Żeby olbrzymie "interesowanie się" życiem swoich nastoletnich dzieci, które przez cały czas przejawiali rodzice, rzeczywiście spowodowane było troską a nie sadystyczną przyjemnością kontroli, po uświadomieniu sobie całej patologii jaką tworzy obecna granica pełnoletności, poparliby z entuzjazmem jej obniżenie, i to bez żadnych dyskomfortowych uczuć związanych z utratą sadystycznej dominacji. Wychowanie jest przejawiającą się na wszystkie możliwe sposoby (opisane w 2 rozdziale tej pracy), wielką demonstracją wyższości marnych mentalnie ludzi, którzy poczuli się ważni, bo dostali prawa, a wraz z nimi- wolność i godność. Teraz surowo wzbraniają nastolatkom dostępu do dorosłości, bo z prawami jakie daje dorosłość wiążą się te dwie bezcenne wartości, które Psychopaci Własnej Wielkości chcą za wszelką cenę zostawić dla siebie. 
podsumowanie 
Niepełnoletni w okresie późnej adolescencji są prawnie przywiązani do swoich rodziców, nie dlatego, że ich rozwój uniemożliwia im jakąkolwiek samodzielną egzystencję. Nie mają dziś możliwości stanowienia o własnym losie, bo 250 lat temu, wolni przez stulecia ludzie, zostali przymusowo pozbawieni wpływu na własne życie. Mimo, że rzeczywista inteligencja 16-latków jest porównywalna do sprawności intelektualnej 40-latków (w teście Wechslera WAIS wyniki IQ w obu grupach wiekowych wyniosły 103 jednostki), system prawny cofnął w rozwoju nastolatków poniżej osób upośledzonych intelektualnie o poziomie  intelektualnym 10-12 letniego dziecka, którym tak bezwzględnie nie odmawia prawa do wolności jak 15-17 letniej młodzieży.

1 D. Seligman, O inteligencji prawie wszystko, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995, s. 80 
2 J. Brzeziński, E. Hornowska (pod red.), Skala Inteligencji Wechslera WAIS-R, s. 73
3 tamże, s. 77
4 J. Strelau, Inteligencja człowieka, Wydawnictwo "Żak", Warszawa 1997, s. 238-239   

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz