odmiana przemocy
|
przemoc w grupie socjologicznej młodzieży
|
przemoc społeczeństwa otwartego dorosłych wobec młodzieży
|
podłoże
|
przemocowe
|
hierarchiczne
|
sprawca
|
grupa socjologiczna młodzieży
|
społeczeństwo dorosłych
|
ofiara
|
osoba wykluczona z grupy
|
niepełnoletni
|
przyczyna przemocy
|
dysproporcja siły
|
dysproporcja praw
|
forma przemocy
|
przemoc psychiczna i lekceważenie
|
pozbawienie wolności i godności, przemoc psychiczna i
lekceważenie (wizerunek „głupiego gimbusa”)
|
mechanizm prześladowczy
|
zasady panujące wewnątrz grupy
|
prawa hierarchiczne (czynniki hierarchii)
|
sposób funkcjonowania mechanizmu prześladowczego
|
postępowanie w sposób przeciwny do postępowania grupy
(osoba jest napiętnowana za nie przyjmowanie zasad grupy)
|
postępowanie w ten sam sposób jak postępuje społeczeństwo
dorosłych
(małoletni jest napiętnowany za przyjmowanie czynników
hierarchii)
|
rola mechanizmu prześladowczego
|
zasady panujące wewnątrz grupy dają poczucie wyższości i
utrzymują
przewagę między grupą rówieśniczą a osobą wykluczoną z
niej
|
Prawa hierarchiczne dają dorosłym władzę w systemie
społecznym oraz trwałą przewagę, realizowaną przez nich w indywidualnej relacji wychowawczej. Przewaga ta wiąże się z wyższością bycia dorosłym nad byciem niepełnoletnim.
|
mechanizmy wykluczenia z własnej grupy zamkniętej
|
przewaga przemocowych
|
tylko degradacyjne
|
sposób nabywania wzorca postępowania
|
przez interakcję bezpośrednią grupy rówieśniczej
|
- przez interakcję pośrednią społeczeństwa otwartego dorosłych
- przez ten sam sposób traktowania w dzieciństwie (bycie samemu ofiarą przemocy hierarchicznej dorosłych) |
świadomość wyrządzania krzywdy
|
nie
|
nie
|
potrzeba racjonalizacji
|
nie
|
tak
|
potrzeba racjonalizacji przez osobę, od której
wzorzec postępowania został przejęty
|
nie
|
tak
|
przejmowanie przez ofiarę roli sprawcy
|
nie
|
tak
|
warunek konieczny do zakończenia przemocy
|
jeżeli ofiara przestanie być słabsza (przynajmniej raz da
odpór przemocy)
|
jeżeli osoba niepełnoletnia przestanie być gorsza
(nabędzie pełnoletność)
|
Z powyższej analizy wynika, że każda grupa socjologiczna
młodzieży jest odrębnym społeczeństwem, zaś dorośli tworzą społeczeństwo.
Wytworzyły one te same mechanizmy przemocowe. Przemoc rówieśniczej i
hierarchiczna podlegają więc takim samym zasadom. Porównajmy różnice i
podobieństwa między przemocą rówieśniczą a przemocą społeczeństwa otwartego
dorosłych wobec młodzieży:
1/ W obu odmianach przemocy ich mechanizm prześladowczy
zapewnia przewagę między sprawcą a ofiarą. W przemocy rówieśniczej przewaga ta
ma charakter nietrwały. Jej celem jest wyłącznie prześladowanie osoby
wykluczonej z grupy i kończy się z chwilą, gdy ta osoba zdoła się jej
przeciwstawić. Natomiast w przemocy społeczeństwa dorosłych względem
nastolatków przewaga jaką dają dorosłym prawa hierarchiczne zapewniają im stałą
dominację nad młodzieżą i determinują całokształt relacji między oboma
społeczeństwami. Mechanizm prześladowczy wytwarza zatem hierarchię społeczną.
Sprawia on, że małoletnim z góry przypisana jest rola bycia gorszymi od
dorosłych i nawet przeciwstawienie się przemocy tej roli nie zmieni.
2/ W społeczeństwie dorosłych prześladowanie ma podłoże
degradacyjne, natomiast u nastolatków- przemocowe. Degradacyjne wykluczenie z
grupy wynika z konkretnej przyczyny (np. uprawiania seksu z 16-latką). Dlatego
też ewentualne prześladowanie kogoś wynika właśnie z tej przyczyny. Nawet gdyby
osoba prześladowana była wstanie odeprzeć agresję, nie zostałaby przyjęta z
powrotem do grupy. W przemocy rówieśniczej ofiara jest zaś dręczona z powodu
swej słabości psychicznej. Gnębienie jej za inność stanowi więc tylko wyraz
agresji wobec niej, a nie jej przyczynę. Jeśli jest obiektem przemocy, grupa wypomina jej
nawet niewielkie odstępstwo od kanonów w niej przyjętych. Gdyby jednak przestała być przedmiotem agresji, jej zachowanie nie
podlegałoby już surowej ocenie ze strony grupy, a w przyszłości nawet sama może
zostać jej członkiem. Chociaż z większości grup zamkniętych nastolatków
wykluczenie ma przyczynę przemocową, czasami ma ono podłoże degradacyjne. Degradacja z grupy nastąpiła w każdej sytuacji, gdy obrona nie przerywa dręczenia. Jeśli odparcie przez ofiarę agresji nie spowoduje końca przemocy, wówczas będzie ona najczęściej dręczona z jednego konkretnego powodu (np. homoseksualizmu).
sposób wykluczenia z grupy
|
przemocowy
|
degradacyjny
|
podłoże
|
przemocowe
|
hierarchiczne
|
społeczeństwo
|
młodzieży
|
dorosłych
|
konkretna przyczyna wykluczenia
|
nie istnieje
|
istnieje
|
możliwość powrotu osoby wykluczonej do grupy
|
gdy przestanie być słabsza (da odpór agresji)
|
nie istnieje
|
3/ Oba typy przemocy różni także ich przyczyna. Przemoc
rówieśnicza wynika z dysproporcji siły między grupą a osobą, nie zintegrowaną z
nią, natomiast przemoc hierarchiczna- z dysproporcji praw między dorosłymi a
niepełnoletnimi, powodującej, że są oni stale traktowani przez dorosłych jako
osoby gorsze od nich. Zarówno w przemocy rówieśniczej jak i przemocy
hierarchicznej dorosłych agresja społeczna jest kierowana do osoby znajdującej
się poza grupą (społeczeństwem). W przemocy rówieśniczej sposób napiętnowania
wynika z samego wykluczenia: osoba została wykluczona z grupy, więc jest
napiętnowana za postępowanie inne niż grupa (nie ma jej praw). Napiętnowanie
jest więc bezpośrednim następstwem wykluczenia. Jego przyczynę stanowi
natomiast słabość ofiary. Dalszą zaś konsekwencją pozostawania ofiary poza
grupą jest nie posiadanie przez nią jej praw (a właściwie niemożność ich
posiadania). Po ponownej integracji z grupą wykluczony rówieśnik od razu więc nabędzie jej prawa (przestanie być prześladowany za postępowanie sprzeczne z zasadami grupy). W przypadku przemocy hierarchicznej dorosłych sytuacja jest odwrotna. Dorośli napiętnują nieletnich z powodu dysproporcji praw między
obydwoma społeczeństwami. Odrębna tożsamość wiekowa sprawia, że dorośli nigdy nie będą uważali nastolatków za część swojego społeczeństwa otwartego. Wzajemna psychologiczna obcość jest jednak możliwa do przełamania, jeśli dorośli zaczną szanować młodzież i traktować jak równych sobie ludzi. Odzyskanie utraconego na 200 lat poważania, mogłoby nastąpić dopiero po nabyciu przez młodzież praw dorosłych. Wyrównanie statusu prawnego obu grup stanowi więc bezwzględny warunek ich integracji w grupach zamkniętych.
rodzaj
przemocy
|
przemoc
rówieśnicza
|
przemoc
hierarchiczna społeczeństwa otwartego dorosłych
|
przyczyna
|
bycie
słabszym
|
dysproporcja
praw
|
opis
przyczyny
|
ofiara
jest słabsza, więc pozostaje poza grupą rówieśniczą;
pozostaje poza grupą rówieśniczą, więc nie ma jej praw)
|
nieletni
jest gorszy, bo nie ma praw osób dorosłych; nie ma praw osób dorosłych, więc nigdy nie jest w ich grupie zamkniętej.
|
4/ Inny jest sposób funkcjonowania mechanizmu
prześladowczego. Ofiara przemocy rówieśniczej została wykluczona z grupy, więc
jest napiętnowana za postępowanie inne niż grupa. Z kolei nastolatkowie nie
należą do społeczeństwa dorosłych, dlatego spotykają się z agresją, gdy
nabywają prawa dorosłych. Generalnie jeśli społeczeństwo oczekuje, że
osoba powinna być jego członkiem (nastolatek w grupie rówieśników,
transseksualista w grupie osób własnej płci), lub takim członkiem była (osoba
zdegradowana z grupy), napiętnuje ją za to, że postępuje inaczej niż jego
własne społeczeństwo. W sytuacji zaś, gdy osoba jest członkiem innego
społeczeństwa (młodzież nie należy do społeczeństwa dorosłych, obcokrajowiec
nie należy do narodu), spotyka się z agresją, jeżeli nabywa prawa tego
społeczeństwa (nastolatek, który przejmuje czynniki hierarchii, obcokrajowiec,
który zabiera pracę rodakom).
rodzaj przemocy
|
przemoc rówieśnicza
|
przemoc hierarchiczna społeczeństwa otwartego dorosłych
|
prześladowanie osób o innej narodowości
|
prześladowanie transseksualistów
|
degradacyjne wykluczenie z grupy
|
sposób
napiętnowania
|
postępowanie w sposób inny niż grupa rówieśnicza
|
postępowanie w ten sam sposób co społeczeństwo dorosłych
|
postępowanie w ten sam sposób co naród
|
postępowanie w sposób inny niż własna płeć
|
postępowanie w sposób inny niż grupa
|
5/ Przyczyna przemocy a mechanizm prześladowczy:
A. W przemocy rówieśniczej mechanizm prześladowczy
najczęściej jest tylko sposobem napiętnowania, a nie przyczyną przemocy. Ofiara
staje się obiektem przemocy, ponieważ nie jest w stanie się przed nią obronić,
a nie dlatego że się odróżnia od grupy np. wyglądem zachowaniem- na co
wskazywałby mechanizm prześladowczy. Mechanizm prześladowczy nie ma wówczas nic
wspólnego z przyczyną prześladowania, gdyż ofiara przemocy może być
prześladowana praktycznie za wszystko, a sposób prześladowania jest bardzo
zmienny, i w każdej chwili może być wymieniony na dowolnie inny. Przykład:
dziewczyna jest obrażana przez rówieśniczki za niemodny styl ubioru. Żeby
przeciwdziałać agresji szkoła zasądziła obowiązkowe mundurki. Po wprowadzeniu
jednolitych strojów, "koleżanki" nie naśmiewały się już z dziewczyny,
za niemodny ubiór (wszystkie chodziły w niemodnym). Zaczęły w związku z
tym ośmieszać ją za rodzaj słuchanej muzyki, słabą grę w siatkówkę i itp. Nie
należy zatem dopatrywać się przyczyn przemocy rówieśniczej w nietolerancji,
która jest w niej tylko mechanizmem prześladowczym (sposobem obrażania). Z pomylenia mechanizmu prześladowczego z przyczyną przemocy wziął się
powszechny w naszej kulturze obraz nietolerancyjnej młodzieży. Prawdziwa nietolerancja
w okresie nastoletnim często natomiast wynika z wysokiego krytycyzmu moralnego,
polegającego na ostrzejszej niż w wieku dorosłym ocenie kontrowersyjnych
zachowań i zjawisk.
zwalczanie przemocy rówieśniczej pretekstem do przemocy hierarchicznej
Wszystkie dotychczasowe metody zwalczania przemocy rówieśniczej koncentrują się na sposobie napiętnowania, a często wręcz przedmiocie dręczenia. Podejście takie prowadzi do pozbawienia praw wszystkich nastolatków mimo, iż negatywne skutki wielu zachowań ponoszą tylko nieliczni z nich. Zwalczanie przemocy rówieśniczej Psychopatom Własnej Wielkości służy więc za pretekst do stosowania kolejnych represyjnych zakazów, dzięki którym zaspokajają swoją chuć władzy. np. zakaz posiadania telefonów komórkowych obowiązujący wszystkich uczniów w szkole, motywowany ewentualną możliwością nagrania kompromitującego filmu i wrzucenia go do internetu; ustalanie kanonu ubioru dla uczniów z powodu ewentualnego szpanerstwa modnie ubierających się uczennic. Oprócz dania pretekstu do pozbawienia młodzieży praw, przemoc rówieśnicza dorosłym przydaje się- ogółowi społeczeństwa do ponabijania się z "głupoty gimbusów" a psychologom- do stworzenia w oparciu o interakcję przemocową grupy rówieśniczej poglądów pozbawiających młodzież świadomości i autonomii woli- czyli odebrania im godności jako ludzi.
Przemoc rówieśnicza, mimo że powstaje bez udziału dorosłych została przez nich zaadaptowana do realizacji swojej własnej przemocy. Prawdziwą walką z patologią rówieśniczego dręczenia dorośli nie są więc w ogóle zainteresowani, bo nie mają w tym interesu ani celu.
zwalczanie przemocy rówieśniczej pretekstem do przemocy hierarchicznej
Wszystkie dotychczasowe metody zwalczania przemocy rówieśniczej koncentrują się na sposobie napiętnowania, a często wręcz przedmiocie dręczenia. Podejście takie prowadzi do pozbawienia praw wszystkich nastolatków mimo, iż negatywne skutki wielu zachowań ponoszą tylko nieliczni z nich. Zwalczanie przemocy rówieśniczej Psychopatom Własnej Wielkości służy więc za pretekst do stosowania kolejnych represyjnych zakazów, dzięki którym zaspokajają swoją chuć władzy. np. zakaz posiadania telefonów komórkowych obowiązujący wszystkich uczniów w szkole, motywowany ewentualną możliwością nagrania kompromitującego filmu i wrzucenia go do internetu; ustalanie kanonu ubioru dla uczniów z powodu ewentualnego szpanerstwa modnie ubierających się uczennic. Oprócz dania pretekstu do pozbawienia młodzieży praw, przemoc rówieśnicza dorosłym przydaje się- ogółowi społeczeństwa do ponabijania się z "głupoty gimbusów" a psychologom- do stworzenia w oparciu o interakcję przemocową grupy rówieśniczej poglądów pozbawiających młodzież świadomości i autonomii woli- czyli odebrania im godności jako ludzi.
Przemoc rówieśnicza, mimo że powstaje bez udziału dorosłych została przez nich zaadaptowana do realizacji swojej własnej przemocy. Prawdziwą walką z patologią rówieśniczego dręczenia dorośli nie są więc w ogóle zainteresowani, bo nie mają w tym interesu ani celu.
B. Przemoc hierarchiczna dorosłych ma podłoże degradacyjne.
Mechanizm prześladowczy (prawa hierarchiczne) stanowi więc część konkretnej
przyczyny przemocy, którą jest ogólny brak wszelkich praw osób niepełnoletnich.
czy odrębne obalenie wszystkich praw hierarchicznych
doprowadziłoby do nieświadomego upadku systemu?
Prawa hierarchiczne dają dorosłym władzę w społeczeństwie.
System wychowawczy opiera się jednak przede wszystkim na indywidualnej
zależności dzieci od rodziców, względnie uczniów od nauczycieli. Jakie
przełożenie miałoby więc oddzielne obalenie każdego z praw hierarchicznych na
funkcjonowanie systemu wychowawczego? Prawa hierarchiczne mają charakter
ogólnospołeczny. Wyznaczają wspólne zasady dla całego systemu; tworzą jego
"konstrukcję". Po zniszczeniu "konstrukcji" indywidualna
władza wychowawcza nie miałaby na czym się oprzeć. Po obaleniu wszystkich
czynników hierarchii, totalitaryzm wychowawczy również więc prawdopodobnie by
runął, bo jest zbyt mało elastyczny, żeby wytworzyć nowe kryteria istnienia. W
ciągu 200 lat, od momentu powstania w obrębie funkcjonowania nastąpiło
właściwie tylko jedno przesunięcie: od lat 60 zmniejszyło się znaczenie kar
fizycznych; zastąpiły je prawa hierarchiczne. Dlatego sprzedaż alkoholu
niepełnoletnim dozwolona jest w krajach, w których wiek sprzedaży reguluje
ustawodawstwo z XIX w. Dzisiaj samoistne przyznanie tego prawa byłoby
niemożliwe. Praw hierarchicznych nie dałoby się "wymienić" na inne,
gdyż ich nie ma- system wychowawczy nie przyznaje niepełnoletnim żadnych praw.
Opresji nie tworzy zależność ekonomiczna, bo jest ona dla nastolatków
korzystna. Z kolei zdolność do czynności prawnych też nie jest istotna, bo
osoby poniżej 18 lat nie zawierają umów. Zatem po zniszczeniu
"konstrukcji", totalitaryzm wychowawczy tak jak nieświadomie
istnieje, również nieświadomie by się skończył.
6/ Przemoc rówieśnicza nie wymaga racjonalizacji. Rówieśnicy
pytani przez ofiarę, dlaczego postępują względem niej po chamsku odpowiadają
najczęściej „a co nam zrobisz”. Zupełnie inaczej jest uzasadniana przemoc
hierarchiczna. Posiada ona racjonalizację nierepresyjną. Wychowankowie swoich
przejawów megalomanii, których celem jest manifestacja władzy nad dzieckiem, w
ogóle nie uważają za przemoc, tylko za metody wychowawcze. Stosując je są zatem
przekonani, że działają dla dobra dziecka. Uzasadnienie co do słuszności
represyjnie narzuconych zasad i kar przyjmują także niepełnoletni, którzy
stając się dorośli ten schemat również powielają. Dlatego system trwa
pokoleniami a jego patologia nie zostaje w ogóle dostrzeżona. Racjonalizacja
nierepresyjna jest więc wielkim dramatem całego systemu wychowawczego.
7/ Wszystkie zachowania przemocowe względem
dziecka/nastolatka są nabywane od innych osób. Ich sprawcy albo sami padli ofiarą
przemocy (przemoc hierarchiczna) albo przejęli ją od innych członków własnej
grupy społecznej (przemoc rówieśnicza). Powielany jest każdy wzorzec
traktowania siebie przez dorosłego z okresu własnego dzieciństwa, bez względu
czy się go uznaje za słuszny czy nie. Sprawcy przemocy hierarchicznej nadają
swoim agresywnym zachowaniom pozytywną wartość moralną jeżeli osoby, od których
je przejęli także uważali takie czyny za właściwe. Rodzice usprawiedliwiają
więc względami wychowawczymi wzmożoną kontrolę lub kary o represyjnym charakterze
względem swojego dziecka, ponieważ sami kiedy byli dziećmi doświadczyli
podobnych zachowań ze strony własnych rodziców uzasadnianych w ten sam sposób. Z
kolei przemoc nie racjonalizowana przez sprawcę będzie powielana także bez
racjonalizacji. Dzieci wychowane w rodzinach nadużywających alkohol, sami staną
się w związku z tym alkoholikami albo alkoholików wybiorą na swoich partnerów
życiowych. Inną formą nabywania wzorca postępowania jest interakcja grupy. W
ten właśnie sposób przejmowane są zachowania przemocowe w grupie socjologicznej
nastolatków. Dlatego wystarczy, żeby tylko jedna w niej osoba przejawiała
skłonności sadystyczne wobec kogoś słabszego psychicznie od niej, żeby
pozostali członkowie grupy również zaczęli się nad nim znęcać. Przemoc rówieśnicza
jest rodzajem przemocy, którego ofiara sama nie powiela. Zatem gdy przestanie
być obiektem przemocy, sama nie szuka osób słabszych od siebie, na których
ukierunkowują własną przemoc.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz