Niechęć dorosłych i młodzieży do wspólnego przebywania ze
sobą ma charakter wzajemny i wynika z psychologicznej tożsamości wiekowej.
Tożsamość psychologiczna zapewnia identyfikację z własną grupą wiekową na tej
samej zasadzie co płeć daje poczucie bycia kobietą lub mężczyzną. Tożsamość
psychologiczna sprawia, że dorośli i niepełnoletni postrzegają siebie jako obce
sobie grupy socjologiczne. Psychologiczna alienacja powoduje sztywność
dorosłych podczas zabawy na dyskotekach z młodzieżą. Skutkiem psychologicznej
obcości jest też dziecięca trauma wykorzystania seksualnego. Wszyscy bardzo
dobrze wiedzą, że pedofilski kontakt seksualny wywiera bardzo negatywny wpływ
na psychikę dziecka. Nikt natomiast nie zdaje sobie sprawy dlaczego on
następuje. Traumatycznych następstw pedofilii nie powoduje różnica rozwojowa
czy stosowanie przemocy, ale psychologiczna identyfikacja związana z wiekiem.
Sama obcość przy zachowaniu równego statusu prawnego utrudniałaby co prawda
stworzenie przez dorosłych i młodzież jednej grupy zamkniętej, ale nie
uniemożliwiałaby wspólnej relacji społecznej. Całkowite odseparowanie młodzieży
od dorosłych uwarunkowane jest więc zarówno psychologiczną obcością do innej
grupy jak i społeczno-kulturową degradacją młodzieży. Z kolei spośród przyczyn,
kształtujących patologiczną zależność hierarchiczną, podłoże psychologiczne
posiada: megalomania-u dorosłych oraz emocjonalne podporządkowania się władzy
hierarchicznej- u młodzieży. Bezpośrednio z megalomanii wywodzi się cecha
psychologiczna dorosłych, jaką jest hierarchizm. Hierarchizm powoduje
nieumiejętność oddzielenia poziomu rozwoju intelektualnego konkretnego
człowieka od przydzielonej mu pozycji hierarchicznej, wyznaczonej na podstawie
kryterium obiektywnego (niezależnego od jego woli), którym jest na ogół system
prawny. Dorośli nie potrafią dokonać indywidualnego zróżnicowania, bo dla nich
status prawny z góry określa miejsce w społeczeństwie. Dlatego na podstawie
statusu prawnego od razu każdemu przyporządkowują związany z tym miejscem jego
indywidualny intelekt. Zgodnie z wynikami Skali Inteligencji Weschlera 16-latek
osiąga sprawność umysłową przeciętnego dorosłego człowieka (IQ 101). Dorośli
nie przyswoją jednak tych danych, gdyż dla nich wyznacznikiem rozwoju
umysłowego każdego 16-latka będzie jego sytuacja prawna, zgodnie z którą nie
posiada żadnych praw i jest całkowicie podporządkowany rodzicom. Nabywanie
wszystkich praw wraz z pełnoletnością oraz trwające do wieku pełnoletności
całkowite podporządkowanie dzieci rodzicom wyrobiło bowiem w dorosłych
przekonanie o swojej monstrualnej wyższości nad wszystkimi osobami do 18 roku
życia, co wytworzyło szereg zachowań o charakterze przemocowym, będących
demonstracją tej wyższości i władzy. Dorośli mają psychologiczną potrzebę
szukania trwale gorszych od siebie, ale to system prawny predestynował do
takiej roli nastolatków. Cała deprecjacja wychowawcza i kulturowa młodzieży
wzięła się więc z zawyżonej granicy pełnoletności, która w ich stronę
ukierunkowała hierarchizm dorosłych. Nie tylko w systemie wychowawczym
przekonanie o wyższości lub niższości jednych grup społecznych względem innych
bierze się z dysproporcji prawnej. Jest tak również w pozostałych systemach hierarchicznych
i przemocowych. Uprzywilejowanie w prawach zawsze zatem skutkuje degradacją
społeczną grupy gorzej traktowanej i wytworzenie relacji hierarchicznej, w
której podziękowaniem za służalczy szacunek słabszego społeczeństwa jest
chamska arogancja hierarchistów. W przeciwieństwie więc do uwarunkowanego
psychologicznie hierarchizmu, sposób ukształtowania hierarchii w konkretnym społeczeństwie, wyznaczony przez pozycję hierarchiczną jego członków jest wyłączną konsekwencją systemu prawnego.
podział przyczyn tworzenia się
hierarchicznego poczucia wyższości
Wyższą pozycję hierarchiczną zapewnia status prawny.
Uzyskanie obiektywnej przewagi w posiadanych prawach tworzy w hierarchistach
przekonanie o swojej równie obiektywnej wyższości intelektualnej, a w przypadku
systemu wychowawczego- także wyższości moralnej nad grupą społecznie
zdegradowaną. Dysproporcja prawna wytwarza w hierarchistach poczucie wyższości. Obiektywna wyższość
hierarchistów nad grupą dyskryminowaną (podporządkowaną) przejawia się jednak
wyłącznie w statusie prawnym, natomiast wszelkie inne pozytywne cechy jak np.
intelekt hierarchiści przypisują sobie sami, traktując je również jako
obiektywne. Hierarchiści, myląc niekwestionowaną przewagę nadaną im przez prawo
z tak samo niepodważalną, chociaż zrodzoną wyłącznie w ich umysłach- przewagą
intelektualną, z góry uznają się za lepszych od wszystkich członków
społeczeństwa, posiadającego niższą pozycję hierarchiczną. Cała relacja
społeczeństwa rządzącego i dyskryminowanego sprowadza się do aroganckiej
manifestacji swojej wielkości, przejawianej w agresji słownej, a czasami nawet
fizycznej. Opisany mechanizm tworzenia się poczucia wyższości, istnieje we
wszystkich systemach hierarchicznych. Ma on także pełne odzwierciedlenie w
systemie wychowawczym. Granica pełnoletniości ustalona na 18 lat, daje dorosłym
władzę nad niepełnoletnimi: na płaszczyźnie rodzinnej- zagwarantowanej poprzez
pełne podporządkowanie prawne dzieci władzy swoich rodziców; na płaszczyźnie społecznej- utrzymywanej
dzięki prawom hierarchicznym. Do obiektywnej przewagi nad młodzieżą, którą
dorośli otrzymali od systemu prawnego przypisali własnemu społeczeństwu
wyższy poziom intelektualny i moralny. Swoją wyższość intelektualną i moralną
dorośli uznają za tak samo obiektywną jak prawną granicę pełnoletniości,
uzależniająca przyznanie prawie wszystkich praw od jednego wieku (18 lat). To,
że dorośli nie posiadają żadnej prawdziwej przewagi intelektualnej nad
16-letnią młodzieżą, a ich monstrualna pewność w tym zakresie jest jedynie
wytworem megalomańskiej psychiki, udowadnia uznawana przez psychologię za
najbardziej miarodajną, Skala Inteligencji Wechslera, zgodnie z którą ludzie w
wieku 16 lat osiągają sprawność intelektualną przeciętnej dorosłej populacji
(IQ=101). Natomiast przypisana dorosłym wraz z pełnoletniością prawną,
ich rzekoma przewaga moralna wyznacza im pozycję autorytetu i rolę wychowawcy. Pod szczytną ideą, w
zamyśle polegająca na uczeniu zasad i kształtowaniu właściwego charakteru kryje się w rzeczywistości tylko różnie racjonalizowana rodzicielska opresja, będąca demonstracją swojego nieograniczonego prawa władania życiem własnych dzieci.
Przyczyny tworzące hierarchiczne poczucie wyższości nad grupą o niższej pozycji hierarchicznej (znajdującej się pod władzą hierarchiczną) można podzielić na: obiektywne oraz przypisane przez hierarchistów własnemu społeczeństwu. We wszystkich systemach hierarchicznych przyczyną obiektywną jest system prawny, a cechą przypisaną sobie przez społeczeństwo rządzące, z powodu nadanej mu przewagi prawnej jest wyższy poziom intelektualny. W poszczególnych systemach, do obiektywnie wyższego statusu prawnego, hierarchiści mogą przypisywać inne cechy, kreujące własną manię wielkości, takie jak: uznawanie wyższości własnej rasy czy narodu (systemy segregacji rasowej i narodowościowej), lub bezwzględna wyższość moralna dorosłych nad dziećmi, wyrażająca się w samej istocie wychowania jako uczenie zasad.
podział przyczyn tworzenia się hierarchicznego poczucia wyższości u dorosłych:
I. przyczyna obiektywna: system prawny- granica wiekowa pełnoletności ustalona na 18 lat
skutki:
- podporządkowanie osób poniżej 18 lat władzy rodzicielskiej
- nabywanie wszystkich praw obywatelskich od 18 roku życia
II. cechy przypisane przez dorosłych sobie samym, z powodu nadanej im przewagi prawnej:
a/ wyższa sprawność intelektualna
skutki:
- deprecjacja społeczno-kulturowa (wizerunek głupiego gimbusa)
- odhumanizowanie przez psychologów: pozbawienie świadomości, autonomii woli, przypisanie wszystkim osobom z góry określonych cech i zachowań (jak robotom lub zwierzętom) m.in uznanie, że niepełnoletni nie są w wstanie podejmować żadnych samodzielnych decyzji i działają zawsze pod wpływem grupy rówieśniczej (pomylenie interakcji przemocowej z rozwojem i przeniesienie jej na wszystkie obszary życia)
- odebranie wolności i prawa decydowania o własnym życiu
b/ wyższy poziom moralny, a w związku z nim przyznanie rodzicom roli autorytetu i wychowawcy
skutek:
Przyczyny tworzące hierarchiczne poczucie wyższości nad grupą o niższej pozycji hierarchicznej (znajdującej się pod władzą hierarchiczną) można podzielić na: obiektywne oraz przypisane przez hierarchistów własnemu społeczeństwu. We wszystkich systemach hierarchicznych przyczyną obiektywną jest system prawny, a cechą przypisaną sobie przez społeczeństwo rządzące, z powodu nadanej mu przewagi prawnej jest wyższy poziom intelektualny. W poszczególnych systemach, do obiektywnie wyższego statusu prawnego, hierarchiści mogą przypisywać inne cechy, kreujące własną manię wielkości, takie jak: uznawanie wyższości własnej rasy czy narodu (systemy segregacji rasowej i narodowościowej), lub bezwzględna wyższość moralna dorosłych nad dziećmi, wyrażająca się w samej istocie wychowania jako uczenie zasad.
podział przyczyn tworzenia się hierarchicznego poczucia wyższości u dorosłych:
I. przyczyna obiektywna: system prawny- granica wiekowa pełnoletności ustalona na 18 lat
skutki:
- podporządkowanie osób poniżej 18 lat władzy rodzicielskiej
- nabywanie wszystkich praw obywatelskich od 18 roku życia
II. cechy przypisane przez dorosłych sobie samym, z powodu nadanej im przewagi prawnej:
a/ wyższa sprawność intelektualna
skutki:
- deprecjacja społeczno-kulturowa (wizerunek głupiego gimbusa)
- odhumanizowanie przez psychologów: pozbawienie świadomości, autonomii woli, przypisanie wszystkim osobom z góry określonych cech i zachowań (jak robotom lub zwierzętom) m.in uznanie, że niepełnoletni nie są w wstanie podejmować żadnych samodzielnych decyzji i działają zawsze pod wpływem grupy rówieśniczej (pomylenie interakcji przemocowej z rozwojem i przeniesienie jej na wszystkie obszary życia)
- odebranie wolności i prawa decydowania o własnym życiu
b/ wyższy poziom moralny, a w związku z nim przyznanie rodzicom roli autorytetu i wychowawcy
skutek:
- wszystkie uznawane za wychowawcze metody traktowania dziecka są w rzeczywistości tylko formami okazania przez rodziców swojej władzy i wyższości (o przejawach wyższości rodziców i sposobach
ich racjonalizacji, zob. tematy: https://totalitaryzmwychowawczy.blogspot.com/2018/05/zbyt-wysoka-prawna-granica.html i https://totalitaryzmwychowawczy.blogspot.com/2018/03/podzia-przejawow-megalomanii-dorosych_6.html
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz