a/ grupa zwykła nie posiada własnych, odrębnych norm społecznych. Normy te tworzą społeczeństwa otwarte: (np lgbt, związki religijne, więzienne itp.), a realizują grupy zamknięte: dobrowolne (np. klub lgbt, parafialne kółko modlitewne) i przymusowe (zakład karny, jednostka wojskowa).
b/ normy oraz ich zmiany (przemiany społeczne) na
przestrzeni całej historii cywilizacji tworzy/dokonuje kulturowy normatyw.
Poparcie społeczne dla np. inkwizycji, niewolnictwa czy prześladowania
innowierców była uwarunkowana kulturowo i cofało się wraz ze zmianą tej
kultury. Wszelkie ruchy kontestujące rzeczywistość na przestrzeni wieków:
religijne, abolicjonistyczne, lgbt, feministyczne i in. mają charakter grup
otwartych. Grupy zamknięte nie są wstanie dokonywać żadnych przeobrażeń
społecznych.
c/ interakcja bezpośrednia w grupie osób dorosłych istnieje i wpływa na
wzajemne relacje członków grupy. Interakcja bezpośrednia nie ma jednak
charakteru normotwórczego. W szczególności nie może zmieniać pozycji
społecznej, bo kształtuje ją grupa otwarta.
W konsekwencji: 1/ społeczeństwo dorosłych ma charakter hierarchiczny, w którym określonym grupom/kategoriom społecznym
przypisana jest z góry określona pozycja i związane z nią
cechy. Ustalenia tych cech dokonuje grupa otwarta. Członkowie grupy zamkniętej mogą co najwyżej kształtować swój indywidualny wizerunek (opinię o sobie), ale nie pozycję społeczną. 2/ w żadnej zwykłej grupie osób dorosłych nie może samoistnie
wytworzyć się relacja charakterystyczna dla przemocowych grup rówieśniczych.
Przemocowość
realizuje się bowiem wyłącznie w grupach zamkniętych- przymusowych
d/ sytuacja, w której w grupie zamkniętej wytworzyłyby się
własne normy może się wyjątkowo zdarzyć, ale ma charakter anomalii społecznej.
Przeobrażenia wewnętrzne wiążą się wówczas z osobą nieformalnego lidera grupy-
osoby darzonej przez jej członków szczególnym autorytetem. Przykładem takiej
sytuacji jest wieloletnia akceptacja pedofilii w poznańskim chórze chłopięcym
Polskie Słowiki. Jego dyrygent przez lata wykorzystywał seksualnie chórzystów
za przyzwoleniem rodziców a molestowani chłopcy, gdy dorośli sprowadzali do
chóru własne dzieci. Inny przypadek anomalii
normotwórczej grupy zamkniętej wydarzył się wśród sióstr Betanek w
klasztorze w Kazimierzu. Siostra przełożona zakonu w wyjątkowo dziwny sposób
zniewoliła emocjonalnie inne zakonnice, co w konsekwencji doprowadziło do
bardzo wielu nienormalnych- z punktu widzenia relacji społecznych- zdarzeń.
e/ jednej grupy zamkniętej z tzw. zwykłymi ludźmi
(dorosłymi) nie mogą stworzyć dwie kategorie społeczne wykluczone z integracji przez grupę otwartą: młodzież i pedofile. Kategoriom tym społeczeństwo otwarte z góry przypisuje gorszą pozycję i związane z nią degradacyjne cechy. W
oczach dorosłych młodzież jest zawsze głupsza i skłonna do wszelakiego
kretynizmu. Niepełnoletni nie ma możliwości zostania
członkiem ani ogółu społeczeństwa dorosłych, ani jakiejkolwiek grupy
socjologicznej, którą ono tworzy, gdyż rozwój intelektualny i emocjonalny konkretnego nastolatka nie
zmieni jego pozycji hierarchicznej- nawet jeśli przewyższa poziom zdecydowanej
większości dorosłych. Dorośli nie zauważą jego intelektu, bo nie będzie on nigdy konfrontowany (porównywany, oceniany) z dorosłymi. Drugą kategorią osób, nie mogącą zostać członkiem normalnego
społeczeństwa dorosłych są pedofile. W związku z tym, iż zboczonych preferencji
seksualnych, w przeciwieństwie do wieku, nie ujawnia wygląd zewnętrzny, zdarza
się, że pedofile w odróżnieniu od nastolatków mogą być często zwykłymi
członkami społeczeństwa. Ujawnienie pedofila powoduje natychmiastowe
wykluczenie jego z każdej grupy socjologicznej w ramach której funkcjonuje.
f/ społeczeństwo otwarte dokonuje nie tylko
określenia kategorii społecznych wykluczonych z integracji społecznej, ale tworzy także normy, chroniące przed degradacją z grup zamkniętych
osób o niższym statusie ekonomicznym. Normy te mają za cel deprecjację sukcesu
ludzi bogatych. Kontestuje się uczciwość dojścia do majątku („złodzieje,
kombinatorzy” „pierwszy milion trzeba ukraść”), uważa się, że uzyskanie dobrej
pracy jest kwestią układów („pleców”) albo twierdzi się że zarobienie dużych
pieniędzy wynika z przypadku lub szczęścia. Głoszone poglądy służą wyrównaniu
relacji społecznych, dlatego prowadzą wyłącznie do zmniejszenia dysproporcji w statusach obu grup. Bogaci nie muszą natomiast obawiać się wykluczenia ze
społeczeństwa z powodu odgórnego przyszycia im łatki złodzieja. Bogaci jako
grupa społeczna nie kreując własnych norm społecznych dotyczących przyczyn wzbogacenia się, nie starają się w ogóle o
zmianę niekorzystnego dla siebie wizerunku. Dowodzi to, że poglądy warstwy
niższej mają charakter ogólnospołeczny, pełniąc w społeczeństwie otwartym rolę
antydegradacyjną.
Drugą społecznie chronioną przed wykluczeniem grupą są
studenci. Ochrona odbywa się poprzez ignorowanie studenckich meneli i nie
prowadzenie ogólnospołecznej dyskusji nad ich nocnymi rykami.
g/ inaczej w grupach zamkniętych przebiega integracja osób, których status społeczny w grupie otwartej nie jest do końca ustalony tj. imigrantów i homoseksualistów. Część społeczeństwa o poglądach dyskryminacyjnych nie wejdzie wówczas z obcokrajowcami lub gejami w bliższą relację, nie zakłócając jednocześnie socjalizacji z resztą grupy, która taką znajomość chciałaby nawiązać. Jeżeli przekonania ksenofobiczne lub homofobiczne nie są bardzo silne, w stosunku do członka własnej grupy zamkniętej mogą one również, w drodze interakcji, ulec zanikowi. Ksenofob i homofob traktuje imigranta czy homoseksualistę jak pozostałych znajomych, mimo, że w odmiennej sytuacji życiowej odnosiłby się do niego z wrogością. Mniejszości narodowe i seksualne przemoc spotyka zatem z zewnątrz tj. ze strony osób spoza własnej grupy zamkniętej.
g/ inaczej w grupach zamkniętych przebiega integracja osób, których status społeczny w grupie otwartej nie jest do końca ustalony tj. imigrantów i homoseksualistów. Część społeczeństwa o poglądach dyskryminacyjnych nie wejdzie wówczas z obcokrajowcami lub gejami w bliższą relację, nie zakłócając jednocześnie socjalizacji z resztą grupy, która taką znajomość chciałaby nawiązać. Jeżeli przekonania ksenofobiczne lub homofobiczne nie są bardzo silne, w stosunku do członka własnej grupy zamkniętej mogą one również, w drodze interakcji, ulec zanikowi. Ksenofob i homofob traktuje imigranta czy homoseksualistę jak pozostałych znajomych, mimo, że w odmiennej sytuacji życiowej odnosiłby się do niego z wrogością. Mniejszości narodowe i seksualne przemoc spotyka zatem z zewnątrz tj. ze strony osób spoza własnej grupy zamkniętej.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz