Grupą socjologiczną tworzą ludzie, posiadający wspólną tożsamość społeczną. Przejawia się ona we wzajemnej interakcji, kształtującej wspólną relację. Wspólnotowość nie musi dotyczyć chęci przynależności do grupy ani woli kształtowania wspólnej relacji. Grupę zawsze jednak łączyć wspólna cecha, związana chociażby z miejscem (grupa przymusowa), sprawiająca iż wzajemne oddziaływanie ludzi nie jest przypadkowe. Krąg kulturowy wiąże wspólna tożsamość, ale wynika ona z narodowości (kultura zachodnia) lub z religii (kultura islamska). Grupy społecznej nie stanowi więc kultura masowa, przejmowana globalnie poprzez interakcję pośrednią. Kultura ma bowiem zbyt szeroki zasięg, żeby wytworzona tożsamość integrowała ludzi jako członków tej samej grupy. Taką identyfikację mają narody (plemiona), które są częścią określonej kultury albo tworzą własną kulturę. Społeczeństwami są tylko te grupy socjologiczne, które wytwarzają własne normy społeczne. Wśród dorosłych występuje pięć typów grup społecznych: otwarte, dobrowolne, przymusowe, przyjacielskie i zwykłe.
Grupy (społeczeństwa)
otwarte stanowią społeczeństwa w najszerszym znaczeniu tego słowa, np.
naród, ogół wyznawców danej religii (np. katolicy, luteranie, muzułmanie itp.),
społeczność lgbt W grupach otwartych członkowie chociaż nie znają się, są ze
sobą powiązani wzajemnymi zależnościami. Dzieje się tak, gdyż tworzą oni własne
normy poprzez oddziaływanie na siebie w sposób pośredni (podlegają interakcji
pośredniej). Członkostwo w grupie ma charakter tożsamościowy a nie obiektywny-
do określonej zbiorowości należy zawsze ten, kto się z nią identyfikuje, nawet
jeśli by nie posiadał cech kategoryzujących dany kolektyw (np. obywatelstwo).
Wg. tej definicji, ktoś nie jest Polakiem jeżeli sam się za niego nie uważa,
chociażby wszyscy jego przodkowie od tysiąca lat byli Polakami. Ponieważ o
przynależności do grupy otwartej decyduje wyłącznie wola bycia w niej, każdy
członek grupy może wybrać które z jej norm przyjmie. Przykładem grupy otwartej
są np. związki wyznaniowe (poza sektami): katolicy, prawosławni, protestanci,
judaiści itp. Każda religia ma swoje dogmaty, zasady moralne i obrządki. Jednak
wyłącznie od jego wyznawcy zależy, czy przyjmie wszystkie czy tylko niektóre z
nich. Nie będzie miało to jednak wpływu na jego tożsamość religijną (np.
katolik wierzący w Zmartwychwstanie Jezusa a odrzucający wiarę w Ducha Świętego
w równym stopniu może identyfikować się z własną religią, co katolik uznający
wszystkie dogmaty). Grupa otwarta jest zatem zróżnicowana wewnętrznie.
Należą do niej osoby, posiadające różne normy - poglądy wyrażające własną wizję
„polskości”, „katolicyzmu” itp. Zwolennicy każdego z nurtów grupy otwartej mogą
stworzyć odrębną grupę dobrowolną. W ramach kościoła katolickiego działają więc
zarówno ortodoksyjnie konserwatywni „rydzykowcy” jak i dominujący obecnie zwolennicy nurtu reformistycznego
Papieża Franciszka. Definicja grupy otwartej jest zbliżona do definicji
środowiska społecznego. Środowisko społeczne to zespół jednostek, zbiorowości i
grup społecznych mających wpływ na działalność i aktywność jednostki.
Podstawowa różnica między środowiskiem społecznym a grupą otwartą polega na
tym, że środowisko oddziałuje na człowieka, jednak on sam nie musi się z nim
utożsamiać.
Grupy zamknięte
są grupami socjologicznymi społeczeństw otwartych. W związku z tym grupy zamknięte nie posiadają własnych norm, tylko realizują normy grup otwartych. W grupie zamkniętej jej
członkowie podlegają interakcji bezpośredniej, która nie tylko bezpośrednio wpływa na wzajemną relację interpersonalną, ale tę relację bezpośrednio kształtuje. Można dokonać wewnętrznego
podziału grup zamkniętych na: grupy dobrowolne, przymusowe, zwykłe i przyjacielskie.
Grupa dobrowolna
jest rodzajem grupy zamkniętej, realizującej normy grupy otwartej np. wspólnota
parafialna- realizuje zasady wiary katolickiej, klub LGBT- normy grupy otwartej
homoseksualistów, organizacje narodowców- normy ideologii nacjonalistycznej itp. Ponieważ o członkostwie w grupie dobrowolnej
każdy decyduje samodzielnie, wszystkie jej normy również przyjmowane są
dobrowolnie. Z tego powodu pełnią w nich rolę harmonizującą, wpływając
pozytywnie na zacieśnienie więzi społecznej. Nie mają one jednak tak luźnego
charakteru jak w grupach otwartych, gdyż członek grupy musi się utożsamiać nie
tylko z samą grupą, ale także ze wszystkimi jej normami. Np. wstępując do ONR
trzeba również podzielać wizję polskości kreowaną przez tę organizację.
Popieranie wielokulturowości nie przeszkadza jednak w przynależności do grupy
otwartej, w której każdy sam się określa i decyduje czy jest Polakiem i czym
jest w jego rozumowaniu polskość. Dobrowolność przyjęcia norm związana jest z
tym, że przed wejściem do grupy były one mu znane i zostały przez niego
zaakceptowane.
Różnica między grupą
otwartą a dobrowolną polega m.in. na strukturyzacji, formalnym członkostwie
oraz rodzaju interakcji jej członków. ONR stanowi
przykład grupy dobrowolnej, ale ruch narodowy jest już grupą otwartą
m.in. ze
względu na brak strukturyzacji (ruch narodowy tworzy wiele organizacji).
NSZZ
Solidarność z lat 80 w znaczeniu formalnym był co prawda grupą
dobrowolną- związkiem zawodowym, mającym struktury i władze oraz
realizującym ideę ochrony praw pracowniczych, stworzoną przez ruch
związkowy. Jednak rozpatrując Solidarność z
perspektywy kreatora przeobrażeń ustrojowych, należy ją uznać za grupę
otwartą (masowy ruch
społeczny). Pod szyldem Solidarności w demonstracjach
antyrządowych uczestniczyła rzesza ludzi, niekoniecznie formalnych
członków
związku. Symbole i zachowania, stanowiące znak sprzeciwu wobec
rządzących takie
jak opornik czy palenie świeczek w czasie emisji dtv stworzyło
społeczeństwo a
nie formalne struktury związku. Wszelkie przeobrażenia są w stanie zatem
dokonywać tylko ruchy (grupy otwarte), nawet jeżeli mają one formę
jednej
organizacji o ustalonych strukturach. Elektorat partii politycznej jest grupą
otwartą, gdyż może się z partią identyfikować nie przynależąc do niej i nie
popierając wszystkich jej postulatów. Samych partii politycznych nie da się natomiast zaliczyć do żadnej klasyfikacji: istnieją formalnie, a ich działacze są zobowiązani oficjalnie uznać wszystkie poglądy swojej partii za własne (tak jak w grupach dobrowolnych), ale w przeciwieństwie do grup dobrowolnych partie polityczne tworzą własne normy (tak jak grupy otwarte). Partie nie są jednak tworem w pełni społecznym, dlatego metodologicznie bliższe są przedsiębiorstwom niż grupom społecznym. W kontekście klasyfikacji, warto także zwrócić większą uwagę na inną, ciekawą rzecz-
zaburzoną relację między partiami politycznymi a mediami w Polsce. W
normalnych warunkach politycznych media pełnią wobec partii rolę
kontrolującą. W ostatnich latach w naszym kraju główne partie polityczne
stały się bezideowymi grupami patronażu nastawionymi przede
wszystkim na konfrontację z przeciwnikiem politycznym. Natomiast media
przeobraziły się w grupy dobrowolne tych partii, głoszące ich poglądy i
służące do zwiększania im poparcia. Partie polityczne pod względem metodologicznym nie stanowią więc grup socjologicznych,
jednak są takimi grupami (otwartymi) dla swoich propagandówek: stowarzyszeń
partyjnych i mediów.
W grupach przymusowych przynależność nie zależy od woli członków. Mają one strukturę hierarchiczną. Jej stałym elementem jest przemoc wobec osób, mających słabą pozycję w grupie. W grupach przymusowych bardzo dużą rolę odgrywa interakcja społeczna. W zachowaniach przemocowych interakcja ta ma charakter permanentny. Powoduje ona, iż członkowie grupy zatracają swój charakter i zdolność do moralnej oceny popełnianych czynów. Grupami przymusowymi otwartymi są: społeczeństwo więzienne oraz jednostka wojskowa. Wytworzyły one swoje własne normy społeczne, realizowane w grupach przymusowych zamkniętych: zakładach karnych i jednostkach wojskowych
W grupach przymusowych przynależność nie zależy od woli członków. Mają one strukturę hierarchiczną. Jej stałym elementem jest przemoc wobec osób, mających słabą pozycję w grupie. W grupach przymusowych bardzo dużą rolę odgrywa interakcja społeczna. W zachowaniach przemocowych interakcja ta ma charakter permanentny. Powoduje ona, iż członkowie grupy zatracają swój charakter i zdolność do moralnej oceny popełnianych czynów. Grupami przymusowymi otwartymi są: społeczeństwo więzienne oraz jednostka wojskowa. Wytworzyły one swoje własne normy społeczne, realizowane w grupach przymusowych zamkniętych: zakładach karnych i jednostkach wojskowych
W więzieniu istnieje znana wszystkim i przestrzegana
hierarchia. Więźniowie dzielą się na: gitów (grypserę), frajerów (zwykłych) i
cweli. Przynależność do określonej grupy związana jest z pozycją w społeczności
więziennej. Najsilniejszą z nich mają grypserzy. Cieszą się największym
szacunkiem pozostałych więźniów, tylko oni mogą przesyłać grypsy do innych
więzień. Pospolici więźniowie nazywani są frajerami. Cwele natomiast nie mają w
ogóle żadnej pozycji. Traktuje się ich jak śmieci. Są bici, gwałceni i
pomiatani. Do tej roli predestynowani są określone kategorie więźniów:
pedofile, osoby współpracujące z wymiarem sprawiedliwości w trakcie
postępowania, byli policjanci. Cwelem zostaje się poprzez zgwałcenie. Dlatego
staje się nim także zgwałcony frajer. Struktura społeczeństwa więziennego jest
zatem stała i nie kontestowalna. Społeczeństwo więzienne nie może nigdy być
równe, nawet jeżeli niektórym więźniom zanik podziału na gitów, frajerów i
cweli by odpowiadał. Przymusowy charakter ma również zjawisko fali wojskowej.
Jest ona rytuałem, ściśle określonym przez normy społeczne. Polega na
koceniu nowo przyjętych poborowych przez starszych stażem żołnierzy jednostki
(dziadków).
Szczególny charakter socjologii studentów. Grupa przyjacielska studentów a zwykła grupa osób dorosłych.
Grupa studencka jest typową grupą przyjacielską. W odróżnieniu od grupy rówieśniczej, społeczność studencka tworzy tylko jeden rodzaj grupy. Nie można zatem mówić o normotwórczym charakterze jej interakcji. Z drugiej jednak strony interakcja ta jest znacznie silniejsza niż w zwykłej grupie osób dorosłych. Powoduje ona znaczne zacieśnienie więzi społecznej. W grupie zwykłej relacje ograniczają się do czasu spędzonego w pracy. Koleżeńskie spotkania są tak naprawdę rzadkością i nie wynikają z emocjonalnej zażyłości. Wśród studentów jest natomiast inaczej. Wzajemne oddziaływanie tworzy potrzebę przebywania ze sobą. Wspólne wyjścia na dyskotekę czy upijanie się nadają studentom poczucie wspólnoty. Ze względu na bliską więź społeczną, studenci nie odczuwając dysfunkcji emocjonalnej spędzając ze sobą kilka lat życia w akademiku. Decyzja studentów o wspólnym zamieszkaniu może wiązać się niejednokrotnie z np. z niższą opłatą za czynsz. Znajomi dorośli w dojrzałym wieku w żadnych okolicznościach ekonomicznych nie wprowadzają się do wspólnego mieszkania, bo nie podlegają tak silnej interakcji, a w konsekwencji- wieź społeczna między nimi jest również nieporównywalnie mniejsza niż u studentów. Wraz z wiekiem następuje zatem u człowieka obniżenie poziomu jego uspołecznienia.
Grupy zamknięte można podzielić na sztuczne i naturalne. Grupy sztuczne są grupami formalnymi i mającymi w związku z tym ustalony sposób nabywania członkostwa. Grupami sztucznymi są również wszystkie grupy, gdzie przynależność nie zależy od woli człowieka (więzienie, koszary wojskowe). Grupy naturalne tworzą się natomiast spontanicznie a ilość członków może ulegać zmianie w każdych okolicznościach. Grupą sztuczną jest grupa dobrowolna i przymusowa, a grupą naturalną- grupa zwykła i przyjacielska.
Grupa studencka jest typową grupą przyjacielską. W odróżnieniu od grupy rówieśniczej, społeczność studencka tworzy tylko jeden rodzaj grupy. Nie można zatem mówić o normotwórczym charakterze jej interakcji. Z drugiej jednak strony interakcja ta jest znacznie silniejsza niż w zwykłej grupie osób dorosłych. Powoduje ona znaczne zacieśnienie więzi społecznej. W grupie zwykłej relacje ograniczają się do czasu spędzonego w pracy. Koleżeńskie spotkania są tak naprawdę rzadkością i nie wynikają z emocjonalnej zażyłości. Wśród studentów jest natomiast inaczej. Wzajemne oddziaływanie tworzy potrzebę przebywania ze sobą. Wspólne wyjścia na dyskotekę czy upijanie się nadają studentom poczucie wspólnoty. Ze względu na bliską więź społeczną, studenci nie odczuwając dysfunkcji emocjonalnej spędzając ze sobą kilka lat życia w akademiku. Decyzja studentów o wspólnym zamieszkaniu może wiązać się niejednokrotnie z np. z niższą opłatą za czynsz. Znajomi dorośli w dojrzałym wieku w żadnych okolicznościach ekonomicznych nie wprowadzają się do wspólnego mieszkania, bo nie podlegają tak silnej interakcji, a w konsekwencji- wieź społeczna między nimi jest również nieporównywalnie mniejsza niż u studentów. Wraz z wiekiem następuje zatem u człowieka obniżenie poziomu jego uspołecznienia.
Grupy zamknięte można podzielić na sztuczne i naturalne. Grupy sztuczne są grupami formalnymi i mającymi w związku z tym ustalony sposób nabywania członkostwa. Grupami sztucznymi są również wszystkie grupy, gdzie przynależność nie zależy od woli człowieka (więzienie, koszary wojskowe). Grupy naturalne tworzą się natomiast spontanicznie a ilość członków może ulegać zmianie w każdych okolicznościach. Grupą sztuczną jest grupa dobrowolna i przymusowa, a grupą naturalną- grupa zwykła i przyjacielska.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz