Socjologia nastolatków jest zupełnie inna niż dorosłych.
Słowo „społeczeństwo” może być w ich przypadku używane jedynie dla zbiorowego
określenia wszystkich osób mających kilkanaście lat. Nie istnieje bowiem żadna
cecha, zachowanie a przede wszystkim identyfikacja spajające ze sobą ogół
młodzieży. Tożsamość, normy społeczne oraz zjawiska patologiczne (przemoc)
powstają wyłącznie w obrębie grupy rówieśniczej. Nie da się więc wyodrębnić
stałych cech (norm, zasad, zachowań) każdej grupy socjologicznej nastolatków.
Można jedynie opisać pewne mechanizmy społeczne, które te cechy tworzą.
Zdefiniujmy i opiszmy te mechanizmy:
1 Interakcja członków grupy-
interakcja bezpośrednia nie tylko kształtuje relacje wewnątrz grupy, ale
również tworzy panującej w niej normy. Wyznaczają one m.in. pozycję społeczną
członków grupy.
W grupach
przyjacielskich interakcja wpływa pozytywnie na relację. Nadaje grupie
poczucie wspólnoty, którą można nazwać kolektywną przyjaźnią. Przejawia się
poprzez wspólny sposób spędzania wolnego czasu, słuchania tej samej muzyki itp.
Jej celem jest więc zwiększenie więzi społecznej. W grupach takich każdy może
się czuć swobodnie, nie ma przymusowego wzorca zachowań, a wszyscy są
przyjacielscy i dają sobie wsparcie w trudnych chwilach.
Interakcja pełni kompletnie inną rolę w grupach przemocowych, gdzie prowadzi do zatracenia indywidualnego
charakteru jej członków oraz narzuca im sztywne normy, do których muszą się
podporządkować. Przemocowe podłoże mają nie tylko przemoc rówieśnicza, ale
także wszelkie inne patologiczne zachowania społeczne: błazeństwo, szpanerstwo,
presja, napiętnowanie. Zachowania te tworzy i kształtuje interakcja.
Błazenada czy szpanowanie ma charakter agresywny gdyż jest
podświadomą formą rywalizacji o pozycję w grupie. Każdy próbując zaistnieć,
przestaje być sobą. Członkowie grupy nie darzą siebie najmniejszym zaufaniem.
Obawiają się, że wszelkie odstawanie od kanonu zachowań narazi ich na utratę
własnej pozycji. Normy społeczne pełnią więc funkcję destruującą więź
społeczną. Interakcja tworzy i kształtuje: 1. samo błaznowanie i szpanowanie 2.
zachowaniu temu nadaje cel- rywalizację o pozycję 3. sztywny wzorzec
postępowania, od którego każdy boi się odstawać. Jak zatem widzimy interakcja
odgrywa wyłączną rolę nie tylko w powstawaniu, ale i w funkcjonowaniu tej
formy patologicznej relacji. Grupy przemocowe, w których błaznowaniu
ulegają wszyscy jej członkowie stanowią od 1/10 do 1/4 ogółu grup rówieśniczych. W 45%
społeczności szpanerzy wprawdzie istnieją, ale ich zachowanie nie spotyka się z
aprobatą większości. Tworzą oni więc własną grupę. Pozostała część społeczności
woli odnosić się do siebie po przyjacielsku i z szacunkiem.
Bardzo zbliżony charakter do grupy przemocowej ma grupa z przemocą rówieśniczą.
Interakcja, tak samo jak ta wywołująca błazenadę: jest permanentna i powoduje
utratę zdolności do samodzielnego myślenia. Różni się natomiast zakresem, gdyż
dotyczy wyłącznie ofiary przemocy. Grupa gnębi ją za każde, najmniejsze nawet
odstępstwo od narzuconych norm. Permanentność interakcji powoduje zupełny
zanik empatii i odpowiedzialności za wyrządzoną krzywdę. Interakcja nie wpływa
jednak na relację pozostałych członków grupy ze sobą. Kształtuje się ona
niezależnie od zachodzącego jednocześnie zjawiska przemocy. Dręczyciele mogą
więc zarówno zachowywać się względem siebie swobodnie jak i poddać się błazenadzie.
przyczyny przemocy rówieśniczej
przyczyny przemocy rówieśniczej
Istnieją dwie przyczyny przemocy rówieśniczej. Są nimi: albo
słabość ofiary, albo jej odróżnianie się od grupy (zachowaniem, wyglądem itp.)
W obu przypadkach ofiara napiętnowana jest za „inność”. W sytuacji, gdy z grupy
wykluczana jest osoba z powodu swojej odmienności od niej, napiętnowanie za
niedostosowanie się do kanonów w niej przyjętych jest zarówno mechanizmem
prześladowczym jak i przyczyną przemocy (bezpośrednią i prawdziwą). Nawet
jeżeli sama ofiara się jej przeciwstawi, nadal będzie krytykowana za postępowanie
odmienne od grupy. Jeżeli natomiast osoba jest dręczona z powodu swej słabości
psychicznej, gnębienie jej za inność jest tylko wyrazem agresji wobec niej, a
nie jej przyczyną. Gdy jest obiektem przemocy, wówczas nawet niewielkie
odstępstwo od kanonów przyjętych w grupie jest jej wypominane. Gdyby
jednak przestała być przedmiotem agresji, jej zachowanie nie podlegałoby już
surowej ocenie ze strony grupy, a w przyszłości nawet sama może zostać jej
członkiem. Wśród
młodzieży zachowania agresywne grupy kierowane są najczęściej przeciwko osobie
słabej, która sama nie jest w stanie się przed nimi obronić a nie osobie, która
się od niej odróżnia. Napiętnowanie za niedostosowanie się do kanonów
przyjętych w grupie częściej jest zatem wyłącznie mechanizmem prześladowczym
niż przyczyną przemocy. Bezpośrednią spiralę
przemocy (przyczyna bezpośrednia) rozkręca zwykle jakieś jedno zdarzenie.
Czasami jest to zachowanie przyszłej ofiary przemocy, które w oczach grupy
odbierane jest jako kompromitujące. Najczęściej jednak członek grupy zachował
się agresywnie w stosunku do przyszłej ofiary, ta mu nie odpowiedziała agresją,
i następnie drogą interakcji- przemoc „rozsiewa się” po całej grupie.
Nie wszystkie grupy da się jednoznacznie podzielić na
przyjacielskie i przemocowe. Znaczna część społeczności młodzieżowych (ok. 25%)
to grupy zwykłe. Zdarzają się w
nich co prawda sytuacje, że ich członkowie postępują wbrew swojej woli, ale
zgodnie z oczekiwaniami grupy. Zachowanie takie ma jednak charakter
incydentalny. Na co dzień każdy bowiem zachowuje swoją indywidualną
osobowość.
2 Normy społeczne. Nie mają one
stałego charakteru. Zmienność norm społecznych oznacza, iż: 1/ nie da się
wyodrębnić jakichkolwiek stałych norm występujących we wszystkich grupach
socjologicznych nastolatków gdyż kształtują się one odrębnie dla każdej grupy;
2/ istotne w życiu grupy zdarzenia (np. odparcie agresji przez dotychczasową
ofiarę przemocy) mogą powodować zmianę panujących w niej norm. 3/ wszystkie grupy rówieśnicze są grupami naturalnymi, w tym grupy istniejące formalnie (np. stowarzyszenie młodzieżowe) i przymusowo (np. zakład poprawczy). Każda grupa rówieśnicza jest bowiem zdolna do tworzenia własnych norm i nawet jeśli członkostwo w niej ma charakter formalny, normy kształtują się w każdej z nich indywidualnie, wpływając na wzajemną relację członków. Dzieje się tak, gdyż młodzież nie posiada swojej grupy otwartej, na poziomie której określane byłyby normy grupy zamkniętej. W przeciwieństwie do grupy dobrowolnej dorosłych, stowarzyszenie młodzieżowe nie musi więc realizować odgórnie ustalonych norm dla których została powołane albo realizować je wespół z normami, nie mającymi kompletnie nic wspólnego z celem jego istnienia. W zakładach poprawczych brakuje zaś jasno sprecyzowanych zasad charakterystycznych dla społeczeństwa więziennego.
Mimo, iż socjologia młodzieży nie wytworzyła norm charakterystycznych dla całej zbiorowości, w zależności od rodzaju relacji, jaka powstanie w grupie, możemy określić jaką rolę pełnią oraz kto musi się nim bezwzględnie poddać.
Wewnątrz grupy przyjacielskiej tożsamość tworzy się poprzez wspólny sposób spędzania wolnego czasu. Harmonizuje on relację członków grupy, nadając jej poczucie wspólnoty (kolektywna przyjaźń).
Mimo, iż socjologia młodzieży nie wytworzyła norm charakterystycznych dla całej zbiorowości, w zależności od rodzaju relacji, jaka powstanie w grupie, możemy określić jaką rolę pełnią oraz kto musi się nim bezwzględnie poddać.
Wewnątrz grupy przyjacielskiej tożsamość tworzy się poprzez wspólny sposób spędzania wolnego czasu. Harmonizuje on relację członków grupy, nadając jej poczucie wspólnoty (kolektywna przyjaźń).
W grupie przemocowej prymitywny kanon zachowania jest
obowiązujący dla wszystkich.
W przemocy rówieśniczej normy społeczne pełnią rolę
mechanizmu prześladowczego wobec osoby dręczonej przez grupę. Sztywny wzorzec
norm jest jednak tylko wyrazem agresji. W samej grupie jej członkowie cieszą
się natomiast dużo większą (pełną) swobodą i nie muszą bać się ośmieszenia.
Normy społeczne są więc tak naprawdę tylko sposobem napiętnowania. Prawdziwą
przyczyną przemocy jest zaś na ogół słabość psychiczna ofiary. Dlatego
wystarczy najczęściej jednorazowa bójka, żeby osoba dotychczas dręczona
przestała być ofiarą przemocy a w przyszłości mogła zostać członkiem grupy.
Mechanizm prześladowczy jest natomiast równocześnie przyczyną przemocy w
przypadku gdy odparcie agresji nie zakończy dręczenia. Wówczas napiętnowanie za
odróżnianie się ofiary od grupy ma podłoże degradacji. Oznacza to, że będzie
ona zawsze obiektem przemocy ze strony swoich rówieśników, dopóki trwale się od
nich nie odizoluje (np. nie zmieni szkoły).
Bardzo ciekawy charakter ma manifestowanie niechęci do
osoby, które postępują inaczej niż grupa (np. nie pije alkoholu na domówkach),
nie będące jednak znęcaniem się. Agresywne zachowanie grupy ma na celu okazanie
jej, iż nie należy do bliskiego grona znajomych. Przez pojedynczy akt płytkiej
wyższości grupa komunikuje, że nie chce nawiązywać bliskiej relacji z tą osobą,
bo jej nie lubi. Zachowanie takie ma charakter wyłącznie demonstracyjny. Nie ma ono natomiast na celu ani poniżenia (jak w
przemocy rówieśniczej) ani wywarcie presji dotyczącej konkretnego zachowania.
Nie należy zatem nadawać żadnego znaczenia jakiejś konkretnej normie, gdyż w
każdej chwili może zostać zastąpiona przez dowolnie inną (np. jeżeli dziewczyna
wbrew swojej woli zapali papierosa, zostanie oskarżona o to, że niemodnie się
ubiera itp.).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz