Miejsce człowieka w społeczeństwie wyznacza jego pozycja
hierarchiczna. Pozycja ta, aby została uznana musi być oficjalnie
usankcjonowana społecznie według akceptowanego i znanego przez ogół
społeczeństwa otwartego obiektywnego kryterium, najczęściej prawnego.
Dorośli najlepiej czują się w społeczeństwie, w którym na równych
zasadach traktują ludzi o tej samej pozycji hierarchicznej, a okazują swoją wyższość grupom o niższej pozycji społecznej. Dla zachowania obecnego ładu, społeczeństwo otwarte dorosłych wypracowało swoje
mechanizmy: 1/ antydegradacyjne (równościowe)- przeciwdziałające zmianie pozycji hierarchicznej osób, mających ją obecnie
równą, w kierunku jej a/ podwyższenia- poglądy deprecjonujące wyższy status
ekonomiczny; b/ obniżenia- brak dyskusji o pijanych studentach drących mordę na ulicy oraz 2/ hierarchiczne- zapewniającym trwałe utrzymanie degradacji społecznej nastolatków- poprzez obronę praw hierarchicznych
wyższa pozycja hierarchiczna a status społeczny
Istnieją dwie odmiany pozycji społecznej: pozycja hierarchiczna i status społeczny. Status społeczny, w przeciwieństwie do pozycji hierarchicznej nie jest oparty na kryterium obiektywnym (niepodważalnym) takim jak system prawny, lecz sytuacji faktycznej: dochodach lub sprawowanej funkcji społecznej związanej z rządzeniem państwem. Pozycja hierarchiczna oznacza zatem bycie kimś
niezaprzeczalnie lepszym od innych, natomiast status społeczny może zostać
podważony. Społeczeństwo, co do zasady nie pozwala na podwyższenie pozycji hierarchicznej osobom posiadającym wyższy od nich status społeczny: tj. bogatym oraz politykom. Aby nie dopuścić do przejścia opartego na dokonaniach życiowych statusu ekonomicznego ludzi bogatych, w obiektywną pozycję hierarchiczną, społeczeństwo otwarte tworzy normy podważające słuszność ich sukcesu
zawodowego. Naznaczenie człowieka bogatego społeczną łatką złodzieja jest w tym
przypadku normą równościową- zrównującą go ze zwykłymi ludźmi a nie normą
hierarchiczną, która nadałaby mu pozycję niższą od zwykłego członka
społeczeństwa otwartego. Wyższą pozycję hierarchiczną społeczeństwo próbuje zablokować także politykom. Czyni to oczekiwaniami poprawienia sytuacji życiowej społeczeństwa bez wyraźnych dla siebie
korzyści materialnych. W stosunku do rządzących społeczeństwo ma zatem bardzo wysokie wymagania, domagając się jednocześnie, że ich zakres kompetencji nie przełoży się w
żaden sposób na wysokość zarobków. Wszelkie podwyżki płac, premie finansowe i inne
beneficja, zwiększające stan posiadania ludzi władzy przyjmowane są ze
społeczną wrogością, właśnie dlatego, że połączenie wysokich zarobków z bezpośrednio
sprawowaną nad ludźmi władzą zapewnia politykom wyższą pozycję hierarchiczną. Społeczeństwo chętniej uzna za lepszego od siebie kogoś
"jednego z nas" kto ponadprzeciętne zdolności bezpośrednio wykorzystuje z
myślą o ogóle, niż takiego polityka, który działa z
motywacji powiększenia własnego stanu majątkowego, a ponieważ swoje
zadania wykonuje profesjonalnie, społeczeństwo pośrednio również na tym
korzysta. Społeczny ideał
polityka bardziej przypomina więc misjonarza, poświęcającego się dla dobra
publicznego niż managera spółki- przynoszącego duże zyski dla przedsiębiorstwa,
ale też wysoko wynagradzanego za swoją pracę.
Nie zawsze społeczeństwo wzbrania się przed uznaniem czyjejś lepszości. Czasami wyższą pozycję hierarchiczną przyzna dobrowolnie. Autorytetem z urzędu jest tylko Papież. Pozostali opinię autorytetu muszą sobie wywalczyć wyjątkowymi zdolnościami lub cechami charakteru.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz